Charakteristika vzdělávacího programu
Náš školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, „Učíme se společně“, vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).. Klade si za cíl formovat samostatného a zodpovědného jedince, který dokáže žít v harmonii se sebou samým, s ostatními lidmi i s přírodou. Program zahrnuje všech pět vzdělávacích oblastí: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět.
Hlavní cíle programu:
Vzdělávací obsah se skládá z pěti integrovaných bloků:
Jedná se o pět obecných okruhů, které nabízejí pestrou škálu činností, tematicky zpracovaných v souladu s RVP PV. Tyto okruhy zahrnují klíčové kompetence, dílčí cíle, očekávané výstupy a vzdělávací nabídku. Přirozeně reflektují změny ročních období, s nimi spojené tradice a svátky, a aktuální témata, jako jsou adaptace dětí, tvorba pravidel, přátelství, rodina, multikulturní výchova, zdravý životní styl, prevence úrazů či patologických jevů. Realizace jednotlivých podtémat je otevřená a flexibilní, přizpůsobená aktuálním potřebám dětí a třídy.
Přístup k vzdělávání:
Usilujeme o celostní přístup, který propojuje všechny aspekty dětské osobnosti. Vzdělávací koncept v naší mateřské škole je založen na podpoře samostatnosti, individuality a přirozeného rozvoje dětí.
Klíčové přístupy:
Hlavní charakteristika způsobů práce dětí:
Tento vzdělávací model harmonicky kombinuje strukturu a svobodu, což umožňuje dětem rozvíjet jak jejich schopnosti v oblasti učení, tak klíčové životní kompetence. Vytváří prostředí, které podporuje přirozenou zvídavost, spolupráci a zodpovědný přístup k vlastním činnostem.
Práce s integrovanými bloky
Při plánování zpravidla čtrnáctidenních tematických vzdělávacích plánů vycházejí učitelky z obsahu integrovaných bloků. Na daný časový úsek navrhují ve vzájemné spolupráci podtémata a jejich posloupnost. V závislosti na zaměření podtémat přirozeně zařazují činnosti do tematických celků. Pro každý tematický celek tvoří ucelený plán, který zahrnuje:
Plánované aktivity jsou přizpůsobeny věku a individuálním potřebám dětí. Jsou doplněny o prožitky dětí, spontánní situace, řešení problémů a příležitosti pro vyjádření vlastních názorů. Důraz je kladen na přirozené propojení spontánních a záměrných činností, aby vzdělávání probíhalo organicky a podporovalo rozvoj všech stránek osobnosti dítěte.
Role učitelky
Učitelka připravuje prostředí i aktivity tak, aby děti mohly získávat zkušenosti a poznatky prostřednictvím reálných a konkrétních činností. Reaguje na vzniklé situace a využívá je k podpoře zdravého vývoje dětí s důrazem na citový a morální rozvoj. Děti mají prostor k výběru materiálů, činností i času, což podporuje jejich samostatnost a přirozenou zvídavost.
Celý vzdělávací proces směřuje k harmonickému rozvoji osobnosti dítěte, kdy se střídá spontánní hra se záměrným učením, a dítě je motivováno k objevování světa v souvislostech.
Pro naplňování vzdělávacího obsahu využíváme různorodé metody a formy práce, které podporují přirozený a komplexní rozvoj dětí. Zaměřujeme se na aktivní učení, spolupráci, rozvoj kreativity a samostatnosti.
Klíčové metody:
Prožitkové učení: Vzdělávání je založeno na spontaneitě, objevování, komunikaci a propojení s reálným světem. Posiluje emocionální zapojení a propojení zkušeností s učením. Děti mají prostor pro tvořivost a aktivitu v celistvém přístupu.
Kooperativní učení: Podporujeme spolupráci mezi dětmi, společné řešení problémů a rozvoj komunikačních dovedností. Většina činností je organizována tak, že vyžaduje či umožňuje spolupráci dětí.
Situační učení: Využíváme každodenních situací pro přirozené učení a aplikaci poznatků.
Individuální a skupinové činnosti: Respektujeme individuální potřeby dětí a zároveň podporujeme týmovou spolupráci.
Slovní metody: Využíváme vyprávění, vysvětlování, práci s knihou, rozhovory a diskusní kruhy, kooperativní komunikaci.
Názorné metody: Klíčovou roli hrají pozorování a předvádění.
Praktické metody: Učení probíhá prostřednictvím napodobování, manipulace s pomůckami, experimentováním a tvořením.
Komunitní kruh: Děti mají možnost sdílet své názory, pocity a zážitky, což podporuje otevřenou komunikaci. Učí se sebereflexi, vyjadřování a respektu k názorům ostatních.
Projektová metoda: Zaměřuje se na dlouhodobější projekty, které děti motivují k hlubšímu poznávání konkrétního tématu. Děti se zapojují do plánování, realizace i hodnocení projektu. Rozvíjí týmovou spolupráci, kreativitu a propojení teorie s praxí.
Herní metoda: Prostřednictvím hry se děti učí řešit problémy, rozvíjet sociální dovednosti a osvojovat nové poznatky. Může zahrnovat dramatické hry, deskové hry, role-play nebo kooperativní hry.
Mediální výchova: Seznámení dětí s jednoduchými technologiemi a jejich bezpečným používáním (např. práce s obrázky, poslech nahrávek, robotická včelka). Podpora kritického myšlení v souvislosti s informacemi z médií.
Eko-pedagogické metody: Zaměřené na environmentální výchovu, rozvoj vztahu k přírodě a její ochraně. Činnosti v přírodě, jako je sběr přírodnin, péče o zahradu nebo pozorování živočichů.
Metoda dramatické výchovy: Děti se zapojují do hraní rolí, dramatizací pohádek nebo simulací situací. Podporuje fantazii, vyjadřovací schopnosti, empatii a schopnost spolupracovat.
Příběhová metoda (Storytelling): Využívá vyprávění příběhů k předání hodnot, řešení problémů nebo obohacení slovní zásoby. Příběhy mohou být doplněny obrázky, loutkami nebo dramatizací.
Konstruktivistická metoda:Děti objevují svět prostřednictvím pokusů, experimentů a vlastního zkoumání. Podporuje logické myšlení a schopnost hledat řešení problémů.
Brainstorming: Používá se k rozvoji kreativity a spontánního vyjadřování myšlenek. Děti navrhují řešení problému nebo nápady na konkrétní téma. Jeho výstupem jsou myšlenkové mapy, které zapisuje učitelka, ale děti si je dotváří kresbami.
Metoda učení skrze pohyb: Kombinace pohybu a učení (např. skákání na čísla, učení barev prostřednictvím her). Podporuje rozvoj motoriky, koordinace a kognitivních schopností.
Artefiletika: Využití výtvarných činností k rozvoji kreativity, emocí a sebepoznání. Děti mají volnost v tvoření a následné reflexi svých děl.
Koučovací přístup: Učitelka využívá otázky, které dítě motivují k hledání vlastních odpovědí. Podporuje samostatné rozhodování, plánování a reflexi.
Vzdělávacím záměrem je začlenění dítěte do kolektivu, rozvíjení jeho komunikačních dovednosti, vedení k toleranci k sobě i druhým a rozvíjení základů společenského chování. Klade důraz na dodržování pravidel soužití, pochopení jejich smyslu a potřeby. Dalším cílem je rozvoj kognitivních funkcí - paměť, předmatematické dovednosti, motorika, grafomotorika.
Vzdělávacím záměrem je seznámit děti se zdravým životním stylem, s možnými riziky a jejich řešeními, s prevencí úrazů a nemocí, s nebezpečím závislostí a návykových látek, a jak se bránit nevhodnému chování cizích lidí. Dalším cílem je uvědomění si vlastní osoby, tělesných i psychických schopností a rozvoj dovednosti vyjádřit své vlastní prožitky a pocity.
Vzdělávacím záměrem je seznámení s místem, kde děti vyrůstají, s naší vlastí, vesnicí, s přírodním prostředím jeho pozorováním a poznáváním praktickou činností, experimenty a pokusy, ale také s prostředím technickým.
Vzdělávacím záměrem je seznámení s našimi kulturními zvyklostmi a tradicemi. Dalším cílem je pochopení významu rodiny, funkce jejich členů a vzájemných vztahů.
Vzdělávacím záměrem je především environmentální výchova, mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, o jeho rozmanitostech a pozoruhodnostech, umožnit dětem získávat základní informace o věcech, místech, lidech, kultuře a o všem, co se kolem něj děje. Vést děti k ochraně přírody, k ekologickému myšlení na základě vlastních prožitků a zkušeností.
Copyright © 2024 Mateřská škola Ruprechtov | Webdesign: Tvorba web stránek - IR-webdesign