Lorem ipsum dolor sit amet

ŠVP PV

 

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: "Učíme se společně”

 

Charakteristika vzdělávacího programu

Náš školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, „Učíme se společně“, vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).. Klade si za cíl formovat samostatného a zodpovědného jedince, který dokáže žít v harmonii se sebou samým, s ostatními lidmi i s přírodou. Program zahrnuje všech pět vzdělávacích oblastí: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět.

 

Hlavní cíle programu:

  • Komplexní rozvoj dítěte: Zaměřujeme se na rozvoj kognitivních schopností, grafomotoriky a dalších funkcí, které dítě připravují na vstup do základní školy.
  • Hodnoty a tradice: Usilujeme o osvojení základních hodnot, jako je úcta, prosociální vztahy, respekt ke stáří či vztah k tradicím a prostředí, ve kterém dítě vyrůstá.
  • Socio-emoční rozvoj: Podporujeme osobní samostatnost a schopnost dítěte jednat jako nezávislá osobnost, včetně rozvíjení sebehodnocení, empatie, schopnosti zvládat emoce a efektivní komunikace.

Vzdělávací obsah se skládá z pěti integrovaných bloků:

  1. Nejsem tady sám - zvládneme to společně
  2. Chci žít zdravě a poznávat, co je pro mě dobré
  3. Místo, kde vyrůstám, mám rád a chci ho dobře znát
  4. Tradice a svátky ctíme, společně je oslavíme
  5. Planeta Země – krásné místo nejen pro mě

Jedná se o pět obecných okruhů, které nabízejí pestrou škálu činností, tematicky zpracovaných v souladu s RVP PV. Tyto okruhy zahrnují klíčové kompetence, dílčí cíle, očekávané výstupy a vzdělávací nabídku. Přirozeně reflektují změny ročních období, s nimi spojené tradice a svátky, a aktuální témata, jako jsou adaptace dětí, tvorba pravidel, přátelství, rodina, multikulturní výchova, zdravý životní styl, prevence úrazů či patologických jevů. Realizace jednotlivých podtémat je otevřená a flexibilní, přizpůsobená aktuálním potřebám dětí a třídy.

 

Přístup k vzdělávání:

Usilujeme o celostní přístup, který propojuje všechny aspekty dětské osobnosti. Vzdělávací koncept v naší mateřské škole je založen na podpoře samostatnosti, individuality a přirozeného rozvoje dětí. 

Klíčové přístupy:

  • Smyslové poznávání: Vzdělávání je založeno na přirozeném poznávání prostřednictvím smyslového vnímání, které podporuje zvídavost a objevování světa kolem nás.
  • Pohyb v přírodě: Důraz klademe na přirozený pohyb v přírodě, který je propojen s uvědomováním si její krásy a významu ochrany životního prostředí.
  • Praktické ukázky: Děti získávají základy životních dovedností prostřednictvím praktických činností, které probouzejí jejich aktivní zájem, podporují schopnost objevovat, naslouchat a učit se.
  • Spolupráce s rodinou: Ve vzdělávání úzce spolupracujeme s rodinami, abychom zajistili harmonický rozvoj dětí a podpořili jejich individuální potřeby.
  • Připravenost prostředí: Třída je členěna do tematických herních koutků (hudební, výtvarný, čtenářský, konstruktivní, dramatický či pohybový), do nichž se připravují aktivity, jež jsou v souladu s aktuálním tématem a přizpůsobené schopnostem a potřebám dětí.

 

Hlavní charakteristika způsobů práce dětí:

  1. Princip dobrovolnosti:
  • Podporuje vnitřní motivaci dětí, rozvoj jejich samostatnosti, zodpovědnosti za vlastní volby a respektování individuálních potřeb a zájmů.
  • Děti se na základě vlastního výběru zapojují do aktivit nabízených v herních koutcích, nebo do částečně řízených činností učitelkou (např. výtvarných, pohybových, hudebních, předčtenářských apod.).
  • Paralelně probíhají spontánní hry, ve kterých si děti samy volí obsah i formu své činnosti.
  1. Flexibilní a individuální plnění úkolů:
  • Starší děti mají týdně přidělený počet úkolů, jejichž splnění si plánují samy. Mohou se rozhodnout, kdy během dne nebo týdne je splní, čímž se rozvíjí jejich dovednosti v plánování a organizaci.
  • U nejstarších dětí se činnosti a úkoly se dělí na povinné, které odpovídají konkrétním rozvojovým potřebám dítěte na základě zjištění pedagogické diagnostiky, a volitelné, které si děti vybírají podle svých zájmů a preferencí.
  1. Podpora orientace a samostatnosti:
  • Jednotlivé činnosti a úkoly jsou označeny barevnými kódy a piktogramy, což usnadňuje dětem jejich identifikaci.
  • Zadání úkolů a činností je většinou dostupné prostřednictvím mluvících skřipců, případně je učitelka předává dítěti, které poté samo zadává úkol dalšímu kamarádovi. Tento prvek podporuje spolupráci a vzájemné učení mezi dětmi.
  1. Sledování a hodnocení:
  • Děti si splnění úkolů zaznamenávají na kartičky strukturované podle dnů v týdnu, tato struktura učí děti časové orientaci a dovednostem předcházejícím čtení a psaní.
  • K hodnocení úkolů děti využívají razítka se smajlíky, které jim umožňují reflektovat, jak se jim úkol povedl, jak náročný byl nebo jak je bavil.
  1. Denní reflexe a zpětná vazba:
  • Po svačině probíhá společné setkání v kruhu, kde děti reflektují svůj den. Tímto způsobem si osvojují dovednost hodnotit svou práci, vyjadřovat své pocity a dávat zpětnou vazbu svým ostatním.
  1. Vedení portfolií dětí:
  • Každé dítě má své portfolio, kde jsou shromažďovány jeho práce (např. pracovní listy, výtvarné práce, fotografie konstrukčních či jiných produktů dětí). 
  • Portfolio slouží jako nástroj pro sebereflexi dítěte a posilování jeho sebevědomí. Děti mohou portfolio ukazovat rodičům i sobě navzájem, což přispívá k budování jejich důvěry ve vlastní schopnosti.

Tento vzdělávací model harmonicky kombinuje strukturu a svobodu, což umožňuje dětem rozvíjet jak jejich schopnosti v oblasti učení, tak klíčové životní kompetence. Vytváří prostředí, které podporuje přirozenou zvídavost, spolupráci a zodpovědný přístup k vlastním činnostem.

 

Hlavní charakteristika způsobu práce učitelek:

Práce s integrovanými bloky

Při plánování zpravidla čtrnáctidenních tematických vzdělávacích plánů vycházejí učitelky z obsahu integrovaných bloků. Na daný časový úsek navrhují ve vzájemné spolupráci podtémata a jejich posloupnost. V závislosti na zaměření podtémat přirozeně zařazují činnosti do tematických celků. Pro každý tematický celek tvoří ucelený plán, který zahrnuje:

  • definování klíčových kompetencí a vzdělávacích cílů,
  • konkretizaci očekávaných výstupů,
  • návrh vzdělávacích aktivit a činností, které vedou k rozvoji zvolených dovedností.

Plánované aktivity jsou přizpůsobeny věku a individuálním potřebám dětí. Jsou doplněny o prožitky dětí, spontánní situace, řešení problémů a příležitosti pro vyjádření vlastních názorů. Důraz je kladen na přirozené propojení spontánních a záměrných činností, aby vzdělávání probíhalo organicky a podporovalo rozvoj všech stránek osobnosti dítěte.

Role učitelky

Učitelka připravuje prostředí i aktivity tak, aby děti mohly získávat zkušenosti a poznatky prostřednictvím reálných a konkrétních činností. Reaguje na vzniklé situace a využívá je k podpoře zdravého vývoje dětí s důrazem na citový a morální rozvoj. Děti mají prostor k výběru materiálů, činností i času, což podporuje jejich samostatnost a přirozenou zvídavost.

Celý vzdělávací proces směřuje k harmonickému rozvoji osobnosti dítěte, kdy se střídá spontánní hra se záměrným učením, a dítě je motivováno k objevování světa v souvislostech.

 

Metody a formy práce

Pro naplňování vzdělávacího obsahu využíváme různorodé metody a formy práce, které podporují přirozený a komplexní rozvoj dětí. Zaměřujeme se na aktivní učení, spolupráci, rozvoj kreativity a samostatnosti.

Klíčové metody:

Prožitkové učení: Vzdělávání je založeno na spontaneitě, objevování, komunikaci a propojení s reálným světem. Posiluje emocionální zapojení a propojení zkušeností s učením. Děti mají prostor pro tvořivost a aktivitu v celistvém přístupu.

Kooperativní učení: Podporujeme spolupráci mezi dětmi, společné řešení problémů a rozvoj komunikačních dovedností. Většina činností je organizována tak, že vyžaduje či umožňuje spolupráci dětí.

Situační učení: Využíváme každodenních situací pro přirozené učení a aplikaci poznatků.

Individuální a skupinové činnosti: Respektujeme individuální potřeby dětí a zároveň podporujeme týmovou spolupráci.

Slovní metody: Využíváme vyprávění, vysvětlování, práci s knihou, rozhovory a diskusní kruhy, kooperativní komunikaci.

Názorné metody: Klíčovou roli hrají pozorování a předvádění.

Praktické metody: Učení probíhá prostřednictvím napodobování, manipulace s pomůckami, experimentováním a tvořením.

Komunitní kruh: Děti mají možnost sdílet své názory, pocity a zážitky, což podporuje otevřenou komunikaci. Učí se sebereflexi, vyjadřování a respektu k názorům ostatních.

Projektová metoda: Zaměřuje se na dlouhodobější projekty, které děti motivují k hlubšímu poznávání konkrétního tématu. Děti se zapojují do plánování, realizace i hodnocení projektu. Rozvíjí týmovou spolupráci, kreativitu a propojení teorie s praxí.

Herní metoda: Prostřednictvím hry se děti učí řešit problémy, rozvíjet sociální dovednosti a osvojovat nové poznatky. Může zahrnovat dramatické hry, deskové hry, role-play nebo kooperativní hry.

Mediální výchova: Seznámení dětí s jednoduchými technologiemi a jejich bezpečným používáním (např. práce s obrázky, poslech nahrávek, robotická včelka). Podpora kritického myšlení v souvislosti s informacemi z médií.

Eko-pedagogické metody: Zaměřené na environmentální výchovu, rozvoj vztahu k přírodě a její ochraně. Činnosti v přírodě, jako je sběr přírodnin, péče o zahradu nebo pozorování živočichů.

Metoda dramatické výchovy: Děti se zapojují do hraní rolí, dramatizací pohádek nebo simulací situací. Podporuje fantazii, vyjadřovací schopnosti, empatii a schopnost spolupracovat.

Příběhová metoda (Storytelling): Využívá vyprávění příběhů k předání hodnot, řešení problémů nebo obohacení slovní zásoby. Příběhy mohou být doplněny obrázky, loutkami nebo dramatizací.

Konstruktivistická metoda:Děti objevují svět prostřednictvím pokusů, experimentů a vlastního zkoumání. Podporuje logické myšlení a schopnost hledat řešení problémů.

Brainstorming: Používá se k rozvoji kreativity a spontánního vyjadřování myšlenek. Děti navrhují řešení problému nebo nápady na konkrétní téma. Jeho výstupem jsou myšlenkové mapy, které zapisuje učitelka, ale děti si je dotváří kresbami.

Metoda učení skrze pohyb: Kombinace pohybu a učení (např. skákání na čísla, učení barev prostřednictvím her). Podporuje rozvoj motoriky, koordinace a kognitivních schopností.

Artefiletika: Využití výtvarných činností k rozvoji kreativity, emocí a sebepoznání. Děti mají volnost v tvoření a následné reflexi svých děl.

Koučovací přístup: Učitelka využívá otázky, které dítě motivují k hledání vlastních odpovědí. Podporuje samostatné rozhodování, plánování a reflexi.

 

Vzdělávací obsah

I. Integrovaný blok: Nejsem tady sám - zvládneme to společně

Charakteristika IB: 

Vzdělávacím záměrem je začlenění dítěte do kolektivu, rozvíjení jeho komunikačních dovednosti, vedení k toleranci k sobě i druhým a rozvíjení základů společenského chování. Klade důraz na dodržování pravidel soužití, pochopení jejich smyslu a potřeby. Dalším cílem je rozvoj kognitivních funkcí - paměť, předmatematické dovednosti, motorika, grafomotorika.

  • adaptace (seznámení s režimem a prostředím MŠ, vytváření a upevňování třídních pravidel, bezpečnost v MŠ) 
  • sebeobsluha (zvládání základní hygieny, stolování, péče o vlastní věci, umět se obléct, vysvléct, obout…) 
  • kamarádi (rozvoj prosociálního chování i prosociálních postojů, začlenění do kolektivu, pocit sounáležitosti)
  • vztahy (sociální role ve skupině, v rodině, pohlaví; vztahy k jinému dítěti; kooperace, respekt, sociální citlivost…) 
  • komunikace (rozvoj řečových a komunikativních schopností, navazování vztahů s jednotlivci i skupinami, …) 
  • rozumové dovednosti (příprava na nový režim, rozvoj kognitivních funkcí - paměť, předmatematické dovednosti, řeč, sluchové a zrakové vnímání, motorika, grafomotorika…) 

Klíčové  kompetence:

  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí 
    a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
  • užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických 
    i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 
    a využívá je v dalších situacích
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
  • dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá 
    a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
  • nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
  • komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
     

II. Integrovaný blok: Chci žít zdravě a poznávat, co je pro mě dobré

Charakteristika IB: 

Vzdělávacím záměrem je seznámit děti se zdravým životním stylem, s možnými riziky a jejich řešeními, s prevencí úrazů a nemocí, s nebezpečím závislostí a návykových látek, a jak se bránit nevhodnému chování cizích lidí. Dalším cílem je uvědomění si vlastní osoby, tělesných i psychických schopností a rozvoj dovednosti vyjádřit své vlastní prožitky a pocity.

  • zdraví a zdravý životní styl (péče o tělo, výživa, zdraví, pohyb, hygiena, životospráva, oblékání, Dny zdraví ve spolupráci s mikroregionem)
  • nemoci (prevence, co dělat, když jsem nemocný, jak se chovat u lékaře…)
  • sport v průběhu celého roku
  • lidské tělo (seznámení o stavbě těla, o orgánech a jejich funkcích, kostech, svalech, pokožce; rozvoj smyslů, mít povědomí o rozdílnosti pohlaví) 
  • emoce (poznávám své city, rozvoj pozitivních citů k sobě i okolí, schopnost ovlivňovat vlastní situaci, překonávat sám sebe)
  • prevence úrazů a patologických jevů (nebezpečí závislostí a návykových látek - alkohol, drogy, cigarety, PC…)
  • prevence před nevhodným chováním cizích lidí (šikana, pedofilové...) 
  • dopravní výchova
  • záchranné složky první pomoci (mít povědomí o důležitosti a náplni jejich práce, čísla; prevence před požáry...) 

Klíčové  kompetence:

  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • chová se při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
  • učí se s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
  • dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty 
    a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu lhostejnost

 

III. Integrovaný blok: Místo, kde vyrůstám, mám rád - chci ho dobře znát

Charakteristika IB: 

Vzdělávacím záměrem je seznámení s místem, kde děti vyrůstají, s naší vlastí, vesnicí, s přírodním prostředím jeho pozorováním a poznáváním praktickou činností, experimenty a pokusy, ale také s prostředím technickým. 

  • naše vlast (znát hlavní město, vlajku, znak, hymnu, prezidenta, historii, umění, členění země, znát státy sousedící s naší zemí...) 
  • český jazyk (seznámení s lidovou slovesností – klasické pohádky, bajky, pověry, pověsti, četba knih, návštěva knihovny) 
  • naše vesnice (mít povědomí o zajímavostech v okolí – důležité stavby, památky kulturní a přírodní, výlety, návštěva obecního úřadu, znát sousedící vesnice, okresní město, poznávání okolí, vycházky do lesa)
  • kde bydlíme (mít povědomí o místě bydliště, znát adresu, č. p., obydlí)
  • lidská práce, povolání, řemesla (práce na zahradě, na poli - sklízení a ochutnávání darů přírody, péče o školní zahrádku)

Klíčové  kompetence:

  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, 
    o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
  • ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 
    s okolím
  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých

 

IV. Integrovaný blok: Tradice a svátky ctíme, společně je oslavíme

Charakteristika IB: 

Vzdělávacím záměrem je seznámení s našimi kulturními zvyklostmi a tradicemi. Dalším cílem je pochopení významu rodiny, funkce jejich členů a vzájemných vztahů.

 

  • rodina (složení rodiny, jaké může mít členy, jaké jsou vztahy v rodinách, zvyky)
  • tradice a svátky (hody Sv. Václava, Halloween, dušičky, Sv. Martin, Mikuláš, rozsvěcení vánočního stromu s vystoupením dětí, adventní a vánoční zvyky a tradice, tříkrálová tradice, masopust, karneval v MŠ, tradice a oslavy Velikonoc, pálení čarodějnic, Den matek, Den otců)

Klíčové  kompetence:

  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, 
    o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci 
    s okolím
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami 
    a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
  • učí se svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

 

V. Integrovaný blok: Planeta Země – krásné místo nejen pro mě

Charakteristika IB: 

Vzdělávacím záměrem je především environmentální výchova, mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, o jeho rozmanitostech a pozoruhodnostech, umožnit dětem získávat základní informace o věcech, místech, lidech, kultuře a o všem, co se kolem něj děje. Vést děti k ochraně přírody, k ekologickému myšlení na základě vlastních prožitků a zkušeností.

  • vesmír (mít elementární poznatky o Sluneční soustavě, planetách, hvězdách,...) 
  • planeta Země (světadíly, vodstvo, země, vzduch)
  • základní rozdělení přírody (živá x neživá; fauna x flora)
  • život na Zemi (nejen lidi, ale i živočichové a rostliny, poznávací výlety - louka, pole, les, potok, rybníkpoznávání kytek, hmyzu, vodních živočichů)
  • roční období (typické znaky, pozorování změn v přírodě během roku, měsíce, dny v týdnu, změny počasí a přizpůsobení se těmto změnám)
  • voda (její užitek, vodní živočichové, ekologie, koloběh vody)
  • koloběh života (od narození po stáří – nejen u lidí, ale i u živočichů) 
  • ekologie (péče o přírodu a její ochrana, péče o zvířata a ptáky v zimě, třídění odpadů a jejich recyklace - materiály) 
  • multikultura (seznámení se s existencí jiných zemí, národů a kultur, jejich zvyky, odlišnostmi a charakteristickými znaky)

Klíčové  kompetence:

  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, 
    o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem 
    a jedinečnostem
  • řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost
  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku 
  • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

 

 

Copyright © 2024 Mateřská škola Ruprechtov | Webdesign: Tvorba web stránek - IR-webdesign